Bismillahirrahmanirrahim.
Secara ringkasnya kejuruteraan genetik dapat diertikan dengan
pengubahsuaian genetik sesuatu organisma.Seperti yang kita tahu semua
kehidupan terdiri dari unsur yang asas iaitu DNA. Tidak kira haiwan
atau tumbuhan, semuanya mempunyai DNA, bahkan virus juga mempuyai RNA
atau DNA. Didalam DNA inilah tersimpannya maklumat-maklumat yang
diperlukan bagi sesuatu sel itu untuk berfungsi seperti biasa.
"Dan aku (syaitan) benar-benar akan menyesatkan mereka, dan akan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka dan akan menyuruh mereka memotong telinga-telinga binatang ternak (iaitu untuk dipersembahkan kepada berhala), lalu mereka benar-benar memotongnya, dan akan aku suruh mereka merubah ciptaan Allah, lalu mereka benar-benar merubahnya."
Daripada ayat di atas jelas kepada kita bahawa secara umumnya, merubah ciptaan Allah adalah merupakan sebahagian daripada amalan syaitan yang akan membawa bala bencana kepada manusia. Setiap ciptaan Allah yang berada di alam ini adalah berada di dalam keadaan yang cukup sempurna dan seimbang serta mendatangkan kebaikan dan manfaat kepada manusia.
Oleh itu sebarang bentuk pengubahsuian yang dilakukan, yang boleh mendatangkan mudharat kepada manusia dan alam sekitar adalah dilarang di dalam Islam. Contohnya, seperti eksperimen yang dilakukan di Russia tidak berapa lama dahulu, di mana benih manusia telah dikacukkan dengan benih binatang, dengan harapan, kacukan ini akan dapat menghasilkan satu spesis yang separuh manusia dan separuh binatang yang dapat digunakan sebagai tenaga buruh di bidang industri ataupun pertanian. Tenaga-tenaga buruh ini diharapkan tidak akan mendatangkan sebarang masalah kepada manusia kerana mereka senang diarah dan tidak banyak kerenah seperti manusia biasa.
Begitulah juga dengan masalah bayi tabung uji. Oleh kerana kemajuan sains dan teknologi yang canggih mampu untuk melakukan persenyawaan benih manusia di luar daripada kebiasaan, maka manusia dengan sewenang-wenangnya menggunakannya demi memuaskan kehendak diri sendiri. Maka timbulah isu wanita-wanita yang menawarkan diri untuk mengandungkan anak untuk orang lain. Ataupun pasangan-pasangan yang mempunyai anak yang cacat atau yang kurang bernasib baik sanggup memohon daripada penderma-penderma benih yang dianggap lebih intelektual, agar anak yang bakal dilahirkan akan menjadi seorang yang pandai dan intelek.
Begitulah juga halnya, dengan usaha-usaha yang dijalankan untuk menghasilkan spesis-spesis binatang baru dengan mencampur-adukan berbagai-bagai jenis benih binatang hanya semata-mata untuk tujuan mengukir nama di bidang sains, tetapi sebaliknya memudharatkan dan menganiaya binatang, juga dilarang di dalam Islam.
Sungguhpun begitu, larangan ini adalah tidak mutlak. Islam tetap lagi memberi ruang kepada sains untuk menerokai bidang genetik ini, tetapi ianya hendaklah sesuai dengan prinsip kemanusiaan dan tidak mendatangkan mudharat ataupun bahaya kepada manusia dan juga alam sekitar.
Umpamanya, kemajuan sains dan teknologi dalam menghasilkan bayi tabung uji boleh digunakan kepada pasangan yang tidak mempunyai anak. Di mana benih daripada suami boleh disenyawakan dengan benih isteri dan kemudian dibesarkan di dalam kandungan isteri itu sendiri. Oleh itu tidak timbul masalah mengambil benih daripada orang lain atau mengambil upah mengandungkan anak orang lain, yang mana akibatnya mendatangkan porak-peranda di dalam masyarakat.
Begitu juga dengan kaedah kacukan binatang ataupun tumbuh-tumbuhan yang boleh menghasilkan baka yang lebih baik dan mendatangkan manfaat kepada manusia, ianya adalah dibolehkan. Ini adalah sesuai dengan sebuah hadis yang menceritakan ada seorang sahabat yang datang bertanya dengan Rasullullah s.a.w tentang kacukan pohon tamar yang telah dilakukannya. Maka Rasullullah menjawab, "Engkau lebih mengetahui tentang itu." Ini menjelaskan kepada kita bahawa kacukan yang membawa faedah kepada manusia dan tidak memudharatkan kehidupan adalah dibolehkan.
Sekiranya kemajuan sains dan teknologi di bidang genetik ini tidak dibataskan, maka bayangkanlah kerosakan yang akan dibawanya. Akan timbul masalah-masalah masyarakat, seperti anak yang mempunyai dua ibubapa, wanita-wanita yang kerjanya hanyalah mengambil upah untuk mengandungkan anak untuk orang lain, ataupun akan wujud pula binatang yang mempunyai perasaan dan tabiat seperti manusia ataupun sebaliknya, dan berbagai-bagai masalah lagi.
Oleh hal yang demikian, penekanan yang diberi oleh Islam dalam menangani isu etika berkenaan dengan kemajuan sains dan teknologi di bidang genetik adalah menjurus kepada menjaga keharmonian hidup masyarakat, dengan mengambil kira faktor kemanusiaan, perasaan, fitrah semulajadi dan menjaga keseimbangan alam sekitar.
Teknologi
ini masih baru lagi dan banyak lagi yang perlu diteroka, terutamanya
kepentingannya dari segi perubatan, industri dan pertanian. Kita tidak
pasti, sejauh manakah teknologi ini berkembang pada masa akan datang.
Semoga ianya digunakan untuk tujuan kemaslahatan dan bukannya menjadi
senjata pemusnah manusia itu sendiri .
Di
zaman moden ini, sains telah mencapai kemajuan yang cemerlang di dalam
banyak bidang. Di antara yang menarik perhatian umum ialah kejayaan
sains di bidang kejuruteraan genetik. Ramai sudah cendekiawan dan cerdik
pandai yang telah memberi pandangan mereka dalam hal ini, masing-masing
dengan hujah dan alasan,
samada menyokong dan tidak kurang pula yang menentang.
Dengan berkembangnya pengetahuan sains di bidang ini, manusia telah mampu untuk mengawal perkembangan genetik manusia dengan berbagai cara dan kaedah. Kalau pada zaman dahulu pasangan yang tidak mempunyai anak dianggap rendah oleh segolongan masyarakat, tetapi sekarang dengan kemajuan di bidang genetik, pasangan tersebut akan mampu untuk mempunyai anak. Kaedah ini di namakan InVitro Fertilization atau dalam bahasa melayu sebagai kaedah Bayi Tabung Uji.
Dengan kemajuan sains dan teknologi di bidang genetik ini juga, manusia mampu untuk menjalankan eksperimen-eksperimen yang mencampurkan benih dari spesis binatang dengan binatang yang lain, dengan tujuan untuk menghasilkan spesis yang lebih baik. Contohnya, seperti penghasilan jenis lembu, kambing dan anjing yang lebih baik dari segi penghasilan susu, daging, kulit dan juga kecantikan.
Di samping itu, kejayaan di bidang genetik ini telah menggemparkan dunia, dengan berbagai-bagai jenis makhluk baru yang beraneka bentuk dan rupa, hasil daripada campuran benih yang telah dilakukan oleh manusia.
Persoalannya sekarang, apakah pandangan Islam terhadap perkara-perkara yang sebegini. Firman Allah s.w.t di dalam surah An Nisa' ayat yang ke 119, yang bermaksud:
samada menyokong dan tidak kurang pula yang menentang.
Dengan berkembangnya pengetahuan sains di bidang ini, manusia telah mampu untuk mengawal perkembangan genetik manusia dengan berbagai cara dan kaedah. Kalau pada zaman dahulu pasangan yang tidak mempunyai anak dianggap rendah oleh segolongan masyarakat, tetapi sekarang dengan kemajuan di bidang genetik, pasangan tersebut akan mampu untuk mempunyai anak. Kaedah ini di namakan InVitro Fertilization atau dalam bahasa melayu sebagai kaedah Bayi Tabung Uji.
Dengan kemajuan sains dan teknologi di bidang genetik ini juga, manusia mampu untuk menjalankan eksperimen-eksperimen yang mencampurkan benih dari spesis binatang dengan binatang yang lain, dengan tujuan untuk menghasilkan spesis yang lebih baik. Contohnya, seperti penghasilan jenis lembu, kambing dan anjing yang lebih baik dari segi penghasilan susu, daging, kulit dan juga kecantikan.
Di samping itu, kejayaan di bidang genetik ini telah menggemparkan dunia, dengan berbagai-bagai jenis makhluk baru yang beraneka bentuk dan rupa, hasil daripada campuran benih yang telah dilakukan oleh manusia.
Persoalannya sekarang, apakah pandangan Islam terhadap perkara-perkara yang sebegini. Firman Allah s.w.t di dalam surah An Nisa' ayat yang ke 119, yang bermaksud:
"Dan aku (syaitan) benar-benar akan menyesatkan mereka, dan akan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka dan akan menyuruh mereka memotong telinga-telinga binatang ternak (iaitu untuk dipersembahkan kepada berhala), lalu mereka benar-benar memotongnya, dan akan aku suruh mereka merubah ciptaan Allah, lalu mereka benar-benar merubahnya."
Daripada ayat di atas jelas kepada kita bahawa secara umumnya, merubah ciptaan Allah adalah merupakan sebahagian daripada amalan syaitan yang akan membawa bala bencana kepada manusia. Setiap ciptaan Allah yang berada di alam ini adalah berada di dalam keadaan yang cukup sempurna dan seimbang serta mendatangkan kebaikan dan manfaat kepada manusia.
Oleh itu sebarang bentuk pengubahsuian yang dilakukan, yang boleh mendatangkan mudharat kepada manusia dan alam sekitar adalah dilarang di dalam Islam. Contohnya, seperti eksperimen yang dilakukan di Russia tidak berapa lama dahulu, di mana benih manusia telah dikacukkan dengan benih binatang, dengan harapan, kacukan ini akan dapat menghasilkan satu spesis yang separuh manusia dan separuh binatang yang dapat digunakan sebagai tenaga buruh di bidang industri ataupun pertanian. Tenaga-tenaga buruh ini diharapkan tidak akan mendatangkan sebarang masalah kepada manusia kerana mereka senang diarah dan tidak banyak kerenah seperti manusia biasa.
Begitulah juga dengan masalah bayi tabung uji. Oleh kerana kemajuan sains dan teknologi yang canggih mampu untuk melakukan persenyawaan benih manusia di luar daripada kebiasaan, maka manusia dengan sewenang-wenangnya menggunakannya demi memuaskan kehendak diri sendiri. Maka timbulah isu wanita-wanita yang menawarkan diri untuk mengandungkan anak untuk orang lain. Ataupun pasangan-pasangan yang mempunyai anak yang cacat atau yang kurang bernasib baik sanggup memohon daripada penderma-penderma benih yang dianggap lebih intelektual, agar anak yang bakal dilahirkan akan menjadi seorang yang pandai dan intelek.
Begitulah juga halnya, dengan usaha-usaha yang dijalankan untuk menghasilkan spesis-spesis binatang baru dengan mencampur-adukan berbagai-bagai jenis benih binatang hanya semata-mata untuk tujuan mengukir nama di bidang sains, tetapi sebaliknya memudharatkan dan menganiaya binatang, juga dilarang di dalam Islam.
Sungguhpun begitu, larangan ini adalah tidak mutlak. Islam tetap lagi memberi ruang kepada sains untuk menerokai bidang genetik ini, tetapi ianya hendaklah sesuai dengan prinsip kemanusiaan dan tidak mendatangkan mudharat ataupun bahaya kepada manusia dan juga alam sekitar.
Umpamanya, kemajuan sains dan teknologi dalam menghasilkan bayi tabung uji boleh digunakan kepada pasangan yang tidak mempunyai anak. Di mana benih daripada suami boleh disenyawakan dengan benih isteri dan kemudian dibesarkan di dalam kandungan isteri itu sendiri. Oleh itu tidak timbul masalah mengambil benih daripada orang lain atau mengambil upah mengandungkan anak orang lain, yang mana akibatnya mendatangkan porak-peranda di dalam masyarakat.
Begitu juga dengan kaedah kacukan binatang ataupun tumbuh-tumbuhan yang boleh menghasilkan baka yang lebih baik dan mendatangkan manfaat kepada manusia, ianya adalah dibolehkan. Ini adalah sesuai dengan sebuah hadis yang menceritakan ada seorang sahabat yang datang bertanya dengan Rasullullah s.a.w tentang kacukan pohon tamar yang telah dilakukannya. Maka Rasullullah menjawab, "Engkau lebih mengetahui tentang itu." Ini menjelaskan kepada kita bahawa kacukan yang membawa faedah kepada manusia dan tidak memudharatkan kehidupan adalah dibolehkan.
Sekiranya kemajuan sains dan teknologi di bidang genetik ini tidak dibataskan, maka bayangkanlah kerosakan yang akan dibawanya. Akan timbul masalah-masalah masyarakat, seperti anak yang mempunyai dua ibubapa, wanita-wanita yang kerjanya hanyalah mengambil upah untuk mengandungkan anak untuk orang lain, ataupun akan wujud pula binatang yang mempunyai perasaan dan tabiat seperti manusia ataupun sebaliknya, dan berbagai-bagai masalah lagi.
Oleh hal yang demikian, penekanan yang diberi oleh Islam dalam menangani isu etika berkenaan dengan kemajuan sains dan teknologi di bidang genetik adalah menjurus kepada menjaga keharmonian hidup masyarakat, dengan mengambil kira faktor kemanusiaan, perasaan, fitrah semulajadi dan menjaga keseimbangan alam sekitar.
Teknologi Genetik
Berikut adalah beberapa kaedah yang digunakan dalam teknologi genetik:
Kaedah 'Diagnosa Genetik Pra-Implantasi / 'Bayi Rekaan'
Kaedah
ini membolehkan ibu bapa merancang jantina bayi yang bakal dilahirkan. ibu bapa
juga boleh memilih ciri ciri seperti ketinggian, rambut, warna rambut dan
kecerdasan. Menurut pandangan Prof.
Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Ab. Majid daripada Pensyarah Jabatan Usul dan Fiqh,
Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya berkata, secara umumnya islam mengalu
- alukan kemajuan sains dan teknologi. Sepatutnya umat islam juga berfikir
selaras dengan kemajuan tersebut. ini kerana sains dan teknologi tidak pernah
bertentangan dengan agama kita. cuma dalam aspek amalan perlu ada batas
supaya tidak mencampuri urusan semula jadi yang telah ditetapkan oleh Allah.
Apabila berlaku pertentangan maka ketika itu pengamalannya mesti dihentikan.
Beliau berkata lagi untuk dijadikan polisi umum, ulama tidak
membenarkan penggunaan teknologi ini kerana ia secara langsung mengganggu proses
semula jadi yang ditetapkan oleh Allah s.w.t.. Ia mengganggu sistem taburan
jantina masyarakat. Polisi ini juga termasuk melakukan pembedahan plastik dan
menukar jantina. Begitu juga dengan proses sehingga membolehkan kaum lelaki
mengandung dan mengeluarkan telur. Ini juga diharamkan dalam agama kita.
Ini
kerana ada kebimbangan penggunaan teknologi itu membawa lebih banyak keburukan
daripada kebaikan. Bagaimanapun, dalam kes tertentu yang melibatkan individu
ulama berbeza pendapat. Apabila berbeza pendapat, ia diharuskan dan hukumnya
ditentukan mengikut kes individu. Apa yang penting ialah perlunya kepada
kawalan yang sangat ketat oleh mereka yang pakar seperti doktor dan juga para
ulama.
Penggunaan
teknologi ini bukan pula menentang ketentuan Allah kerana sains dan teknologi
juga mengikut ketentuan Allah. Contohnya, ketentuan Allah beras sifatnya keras
dan berbiji. Mengapa kita rendam dalam air dan memasaknya? Ini bermakna
kemajuan sains membantu kita dari segi mendapat makanan.
Jika
pengguna berada dalam keadaan darurat, Islam menyediakan
kelonggaran atau rukhsah dalam kes-kes tertentu. Keperluan itu pula sangat
mendesak di mana jika tidak dilakukan boleh mendatangkan mudarat atau kerugian
yang banyak kepada seseorang. Saya lebih cenderung kepada pendapat jika ia
dilakukan kepada individu ia patut dibenarkan.
Contohnya, seorang jutawan yang tidak mempunyai
anak lelaki. Apabila dia meninggal dunia ada kemungkinan satu pertiga daripada
hartanya akan diserahkan kepada pihak berkuasa atau Baitulmal. Dalam keadaan
ini, pertimbangan boleh diberi untuk individu tersebut menggunakan kaedah ini.
Tetapi ia memerlukan kawalan yang amat ketat termasuk setelah dikeluarkan fatwa
yang membolehkannya menggunakan teknologi 'bayi rekaan' selepas mengambil kira
pelbagai aspek.
Kaedah
yang sama digunakan dalam kes menggunakan dadah. Secara amnya guna dadah adalah
haram tetapi untuk tujuan perubatan fatwa mengatakan ia boleh. Ini kerana
hal-hal begini tidak bertentangan dengan nas secara khusus tetapi ia hanya
melibatkan polisi syariat dalam menjaga keharmonian masyarakat dan keluarga.
Dengan kemajuan sains
dan teknologi di bidang genetik ini juga, manusia mampu untuk menjalankan
eksperimen-eksperimen yang mencampurkan benih dari spesis binatang dengan
binatang yang lain, dengan tujuan untuk menghasilkan spesis yang lebih baik.
Contohnya, seperti penghasilan jenis lembu, kambing dan anjing yang lebih baik
dari segi penghasilan susu, daging, kulit dan juga kecantikan.
Di samping itu,
kejayaan di bidang genetik ini telah menggemparkan dunia, dengan berbagai-bagai
jenis makhluk baru yang beraneka bentuk dan rupa, hasil daripada campuran benih
yang telah dilakukan oleh manusia.
Persoalannya sekarang, apakah
pandangan Islam terhadap perkara-perkara yang sebegini. Firman Allah s.w.t di
dalam surah An Nisa' ayat yang ke 119, yang bermaksud:
"Dan aku (syaitan) benar-benar akan menyesatkan mereka, dan akan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka dan akan menyuruh mereka memotong telinga-telinga binatang ternak (iaitu untuk dipersembahkan kepada berhala), lalu mereka benar-benar memotongnya, dan akan aku suruh mereka mengubah ciptaan Allah, lalu mereka benar-benar mengubahnya."
Daripada ayat di atas
jelas kepada kita bahawa secara umumnya, mengubah ciptaan Allah adalah
merupakan sebahagian daripada amalan syaitan yang akan membawa bala bencana
kepada manusia. Setiap ciptaan Allah yang berada di alam ini adalah berada di
dalam keadaan yang cukup sempurna dan seimbang serta mendatangkan kebaikan dan
manfaat kepada manusia.
Perbuatan pengklonan lebih dilihat kepada
usaha manusia untuk bertindak di luar daripada peraturan yang telah ditentukan
Allah S.W.T iaitu kelahiran manusia atau keturusannya melalui perkahwinan. Ia
juga sebagai satu usaha manusia untuk keluar daripada peraturan hidup yang
dicipta oleh Allah S.W.T.
Firman Allah S.W.T:
"Sesunguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya."
Firman Allah S.W.T:
"Sesunguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya."
Oleh itu sebarang
bentuk pengubahsuian yang dilakukan, yang boleh mendatangkan mudharat kepada
manusia dan alam sekitar adalah dilarang di dalam Islam. Contohnya, seperti
eksperimen yang dilakukan di Russia tidak berapa lama dahulu, di mana benih
manusia telah dikacukkan dengan benih binatang, dengan harapan, kacukan ini
akan dapat menghasilkan satu spesis yang separuh manusia dan separuh binatang
yang dapat digunakan sebagai tenaga buruh di bidang industri ataupun pertanian.
Tenaga-tenaga buruh ini diharapkan tidak akan mendatangkan sebarang masalah
kepada manusia kerana mereka senang diarah dan tidak banyak kerenah seperti
manusia biasa.
Begitulah juga dengan
masalah bayi tabung uji. Oleh kerana kemajuan sains dan teknologi yang canggih
mampu untuk melakukan persenyawaan benih manusia di luar daripada kebiasaan,
maka manusia dengan sewenang-wenangnya menggunakannya demi memuaskan kehendak
diri sendiri. Maka timbulah isu wanita-wanita yang menawarkan diri untuk
mengandungkan anak untuk orang lain. Ataupun pasangan-pasangan yang mempunyai
anak yang cacat atau yang kurang bernasib baik sanggup memohon daripada
penderma-penderma benih yang dianggap lebih intelektual, agar dengan yang
demikian anak yang bakal dilahirkan akan menjadi seorang yang pandai dan
intelek.
Begitulah juga halnya,
dengan usaha-usaha yang dijalankan untuk menghasilkan spesis-spesis binatang
baru dengan mencampur-adukan berbagai-bagai jenis benih binatang hanya
semata-mata untuk tujuan mengukir nama di bidang sains, tetapi sebaliknya
memudharatkan dan menganiaya binatang, juga dilarang di dalam Islam.
Sungguhpun begitu,
larangan ini adalah tidak mutlak. Islam tetap lagi memberi ruang kepada sains untuk
menerokai bidang genetik ini, tetapi ianya hendaklah sesuai dengan prinsip
kemanusiaan dan tidak mendatangkan mudharat ataupun bahaya kepada manusia dan
juga alam sekitar.
Umpamanya, kemajuan
sains dan teknologi dalam menghasilkan bayi tabung uji boleh digunakan kepada
pasangan yang tidak mempunyai anak. Di mana benih daripada suami boleh
disenyawakan dengan benih isteri dan kemudian dibesarkan di dalam kandungan
isteri itu sendiri. Oleh itu tidak timbul masalah mengambil benih daripada
orang lain atau mengambil upah mengandungkan anak orang lain, yang mana
akibatnya mendatangkan porak-peranda di dalam masyarakat.
Begitu juga dengan
kaedah kacukan binatang ataupun tumbuh-tumbuhan yang boleh menghasilkan baka
yang lebih baik dan mendatangkan manfaat kepada manusia, ianya adalah
dibolehkan. Ini adalah sesuai dengan sebuah hadis yang menceritakan ada seorang
sahabat yang datang bertanya dengan Rasullullah s.a.w tentang kacukan pohon
tamar yang telah dilakukannya. Maka Rasullullah menjawab, "Engkau lebih mengetahui
tentang itu." Ini menjelaskan kepada kita bahawa kacukan yang membawa
faedah kepada manusia dan tidak memudharatkan kehidupan adalah dibolehkan.
Sekiranya kemajuan
sains dan teknologi di bidang genetik ini tidak dibataskan, maka bayangkanlah
kerosakan yang akan dibawanya. Akan timbul masalah-masalah masyarakat, seperti
anak yang mempunyai dua ibubapa, wanita-wanita yang kerjanya hanyalah mengambil
upah untuk mengandungkan anak untuk orang lain, ataupun akan wujud pula
binatang yang mempunyai perasaan dan tabiat seperti manusia ataupun sebaliknya,
dan berbagai-bagai masalah lagi.
Oleh
hal yang demikian, penekanan yang diberi oleh Islam dalam menangani isu etika
berkenaan dengan kemajuan sains dan teknologi di bidang genetik adalah menjurus
kepada menjaga keharmonian hidup masyarakat, dengan mengambil kira faktor
kemanusiaan, perasaan, fitrah semulajadi dan menjaga keseimbangan alam sekitar.
Kaedah Makanan Ubahsuai Genetik (GMF)
Pengasingan
gen daripada satu organisma dan memindahkannya kepada organisma lain akan
menghasilkan makanan ubahsuai genetik (GMF) yang menyebabkan kualiti dan
kuantiti hasil pertanian atau makanan ditingkatkan. Namun yang menjadi
kebimbangan ramai pihak sekarang adalah berkenaan isu halal dan keselamatan GMF
tersebut. Adakah ia mempunyai kesan sampingan sama ada kepada kesihatan, alam
sekitar, keselamatan dan agama? Oleh itu, kita perlu menimbal balik hal ini
dari pandangan Islam yang menjadi pegangan kita. Kajian mengenai GMF ini terus
berjalan dan kesinambungannya akan menampakkan hasil kepada kita sama ada baik
atau buruk.
Islam telah menggariskan kepada kita dua ciri utama yang perlu kita nilai dalam memilih makanan iaitu halal dan baik (halalan tayyiban) sepertimana yang telah disebut oleh al- Quran dalam Surah Al Baqarah ayat 168.
Islam telah menggariskan kepada kita dua ciri utama yang perlu kita nilai dalam memilih makanan iaitu halal dan baik (halalan tayyiban) sepertimana yang telah disebut oleh al- Quran dalam Surah Al Baqarah ayat 168.
Umat
Islam perlu peka dalam konsep halalan tayyiban dalam memilih makanan. Ini
kerana makanan, merupakan unsur yang penting dalam mempengaruhi kesihatan dan
pertumbuhan diri manusia. Hakikatnya, agama Islam amat mengambil berat tentang
kebersihan dan kesucian terutama perkara- perkara yang berhubung dengan
pembentukan jasmani dan rohani. Intipati daripada konsep halalan tayyiban
tersebut adalah untuk menjamin kebaikan makanan yang diambil di samping
memelihara kesihatan manusia.
Dalam
ertikata lain, umat Islam perlu memastikan makanan yang diambil adalah halal.
Setelah dipastikan ia halal, maka hendaklah dipastikan pula makanan tersebut
baik dan selamat. Bertepatan dengan hadis yang telah diriwayatkan oleh Imam at-
Tabarani,
"Setiap daging yang tumbuh daripada yang
haram, maka api neraka lebih layak baginya".
Oleh
kerana itu, perkara halal dan keselamatan sesuatu makanan menjadi keutamaan
masyarakat kita pada hari ini.
Makanan yang halal adalah selamat untuk dimakan tetapi makanan yang selamat tidak semestinya halal. Oleh itu, dalam rangka GMF, selagimana punca atau sumber yang menghasilkan sesuatu makanan itu halal, ia adalah selamat untuk dimakan. Pandangan Islam mengenai GMF ini perlu dilandaskan dengan beberapa perkara di mana Islam menekankan soal halal dan haram sesuatu jenis makanan adalah secara jelas dan turut menekankan soal "tayyib" iaitu kebaikan makanan yang dimakan.
Makanan yang halal adalah selamat untuk dimakan tetapi makanan yang selamat tidak semestinya halal. Oleh itu, dalam rangka GMF, selagimana punca atau sumber yang menghasilkan sesuatu makanan itu halal, ia adalah selamat untuk dimakan. Pandangan Islam mengenai GMF ini perlu dilandaskan dengan beberapa perkara di mana Islam menekankan soal halal dan haram sesuatu jenis makanan adalah secara jelas dan turut menekankan soal "tayyib" iaitu kebaikan makanan yang dimakan.
Dalam kita membahaskan berkenaan dengan GMF ini, sekalipun makanan tersebut adalah daripada sumber gen haiwan yang halal dimakan dalam Islam, tetapi jika ia diketahui mempunyai kesan sampingan, mengundang kemudaratan kepada kesihatan manusia, maka ia perlu dielakkan. Ia merupakan pendekatan maqasid syariah yang menekankan perlindungan terhadap agama, nyawa, akal, zuriat dan harta benda. Jika GMF itu ternyata membawa bahaya kepada perkara- perkara tersebut, maka sudah pasti ia tidak wajar dimakan.
Dekan Universiti Filipina, Institut Pengajian Islam, Dr Carmen Abu Bakar menyatakan bioteknologi ataupun makanan ubahsuai genetik adalah harus bagi setiap orang Islam selagi pemprosesan setiap barang keluaran dilabelkan sebagai "bebas daripada elemen bahaya". Di sini telah nampak satu keperluan bagi umat Islam tentang pelabelan sesuatu GMF sama ada ia mengandungi unsur yang mudarat atau sebaliknya.
Keperluan
pelabelan GMF ini penting sepertimana keperluan dilabelkan halal seperti yang
telah diamalkan di negara kita sekarang. Ia mempamerkan suatu perubahan dalam
kehidupan kita sebagai pengguna kerana selain kita mementingkan dari sudut
halal, kepentingan dari segi kebaikan dan kesan sampingan sesuatu makanan juga
tidak diabaikan. Persidangan Islam yang diadakan di Rabat, Morocco di mana
Islamic Academy of Science menyatakan selagi GMF ini adalah bermutu baik, tiada
risiko kepada manusia dan alam sekitar, umat Islam boleh menggunakannya.
Oleh
itu, kita sebagai umat Islam perlu peka dan selagi kita berpegang kepada konsep
halalan tayyiban, kita dapat menilai dan memilih sendiri apakah sesuatu makanan
itu halal dan selamat untuk dimakan. Yang menjadi persoalan sekarang, masih
belum ada lagi pelabelan makanan yang menyatakan sesuatu makanan itu
mengandungi unsur pengubahsuaian genetik ataupun tidak.
Dalam isu perbincangan makanan ubahsuai genetik ini, satu perkara yang kita tidak boleh pandang enteng ialah persoalan mengenai wujud atau tidak keperluan untuk mengubahsuai genetik semua benda dalam keadaan hidup kita sekarang. Adakah perlu kita mengubah semua benda dengan sewenang- wenangnya tanpa ada suatu kepentingan? Allah telah mengingatkan kepada manusia supaya tidak membuat kerosakan di muka bumi. Jika diketahui bahawa kaedah mengubahsuai genetik ini membawa kerosakan kepada alam sekitar, maka sudah pastilah Islam tidak mengharuskan kaedah ini digunakan. Ia sebenarnya bergantung kepada keadaan semasa. Hanya di dalam keadaan tertentu sahaja kita boleh gunakan kaedah tersebut iaitu apabila timbul keadaan yang memerlukan contohnya kes di negara yang rakyatnya kekurangan sesuatu vitamin.
Dalam isu perbincangan makanan ubahsuai genetik ini, satu perkara yang kita tidak boleh pandang enteng ialah persoalan mengenai wujud atau tidak keperluan untuk mengubahsuai genetik semua benda dalam keadaan hidup kita sekarang. Adakah perlu kita mengubah semua benda dengan sewenang- wenangnya tanpa ada suatu kepentingan? Allah telah mengingatkan kepada manusia supaya tidak membuat kerosakan di muka bumi. Jika diketahui bahawa kaedah mengubahsuai genetik ini membawa kerosakan kepada alam sekitar, maka sudah pastilah Islam tidak mengharuskan kaedah ini digunakan. Ia sebenarnya bergantung kepada keadaan semasa. Hanya di dalam keadaan tertentu sahaja kita boleh gunakan kaedah tersebut iaitu apabila timbul keadaan yang memerlukan contohnya kes di negara yang rakyatnya kekurangan sesuatu vitamin.
Oleh
itu, apabila adanya GMF, makanan tersebut diperkaya dengan vitamin tersebut dan
ini boleh mengatasi masalah yang dihadapi oleh negara tersebut. Umar Anggara
Jenie (2006) dalam kertas kerjanya yang bertajuk "Agrobiotechnological in
The Context of Bioethics- Islamic Perspective" menyatakan penggunaan
teknologi untuk tujuan bermanfaat seperti makanan, perubatan, kesihatan dan
pertanian dan lain- lain dibolehkan di dalam Islam. Oleh itu, dalam ruang
lingkup GMF, selagi ia dibenarkan menurut konsep syariah dan masih berada dalam
ruang lingkup yang dibenarkan dalam ajaran Islam serta tidak mendatangkan
apa-apa keburukan dan kemudaratan, kita boleh menggunakan makanan tersebut.
Kesedaran tentang GMF di negara kita masih lagi di takuk tidak memberangsangkan. Oleh itu, perlu diambil beberapa langkah bagi meningkat kesedaran orang ramai tentang GMF ini. Ini termasuklah memaklumkan kepada orang ramai tentang GMF dan kesan- kesannya kepada kesihatan. Kerjasama yang sepadu daripada pelbagai agensi kerajaan diperlukan agar fakta yang tepat dan menyeluruh dapat disampaikan kepada masyarakat awam agar kekeliruan dapat dielakkan. Penyelidikan yang berterusan dari institusi penyelidikan amatlah dialu- alukan agar kajian boleh dilakukan untuk memantau kesan sampingan yang wujud disebabkan oleh GMF ini. Dan yang paling penting perlu ada pemuafakatan antara ulama dan saintis mengenai GMF ini agar dapat memperhalusi sama ada teknologi ubahsuai genetik ini diharuskan dalam Islam atau sebaliknya dengan mengambil kira pandangan pakar- pakar sains dari segi prosedur, teknikal, perubatan dan kesihatan berkenaan isu tersebut.
Hakikatnya, umat Islam perlu peka dalam hal ini dan perlu mendepani dalam meneroka bidang ilmu yang semakin berkembang kini terutamanya bioteknologi agar kita mampu bersedia menghadapi cabaran dan dapat mempertahankan diri daripada serangan- serangan berbentuk baru kerana bioteknologi boleh dijadikan senjata oleh musuh Islam dalam memerangi umat Islam itu sendiri. Oleh itu, menjadi kewajipan kita mengikuti perkembangan ilmu terkini agar diri kita menjadi kian mantap dan menguasai pelbagai cabang ilmu.
Kesedaran tentang GMF di negara kita masih lagi di takuk tidak memberangsangkan. Oleh itu, perlu diambil beberapa langkah bagi meningkat kesedaran orang ramai tentang GMF ini. Ini termasuklah memaklumkan kepada orang ramai tentang GMF dan kesan- kesannya kepada kesihatan. Kerjasama yang sepadu daripada pelbagai agensi kerajaan diperlukan agar fakta yang tepat dan menyeluruh dapat disampaikan kepada masyarakat awam agar kekeliruan dapat dielakkan. Penyelidikan yang berterusan dari institusi penyelidikan amatlah dialu- alukan agar kajian boleh dilakukan untuk memantau kesan sampingan yang wujud disebabkan oleh GMF ini. Dan yang paling penting perlu ada pemuafakatan antara ulama dan saintis mengenai GMF ini agar dapat memperhalusi sama ada teknologi ubahsuai genetik ini diharuskan dalam Islam atau sebaliknya dengan mengambil kira pandangan pakar- pakar sains dari segi prosedur, teknikal, perubatan dan kesihatan berkenaan isu tersebut.
Hakikatnya, umat Islam perlu peka dalam hal ini dan perlu mendepani dalam meneroka bidang ilmu yang semakin berkembang kini terutamanya bioteknologi agar kita mampu bersedia menghadapi cabaran dan dapat mempertahankan diri daripada serangan- serangan berbentuk baru kerana bioteknologi boleh dijadikan senjata oleh musuh Islam dalam memerangi umat Islam itu sendiri. Oleh itu, menjadi kewajipan kita mengikuti perkembangan ilmu terkini agar diri kita menjadi kian mantap dan menguasai pelbagai cabang ilmu.
Kesimpulan
Manusia tidak harus dijadiakan bahan
percubaan sepertimana yang dilakukan kepada tumbuhan-tumbuhan, binatang dan
batu-batan. Ini kerana Allah S.W.T telah memuliakan serta mengangkat darjat
manusia melebihi makhluknya yang lain. Kejadian manusia bermula daripada tanah
kemudian ditiupkan roh sehinggalah sempurna kejadiannya. Mereka kemudian
dipertanggujawabkan dengan tugas-tugas agama. Jesteru, pengklonan manusia
sebagaimana yang dilakukan ke atas binatang akan menjadikan manusia sama
seperti binatang sedangkan Allah S.W.T menjadikan manusia dengan sempurna dan
manusia diberi tangungjawab untuk mentadbir dunia ini dengan sebaik-baiknya.
Pengklonan manusia akan mengganggu sistem keturunan dan kesucian sistem kekeluargaan. Anak yang dilahirkan daripada kasih sayang ibu dan bapa akan terjaga urusan hidup dan tempat pergantungannya, sebaliknya anak yang dilahirkan daripada pengklonan boleh meruntuhkan sistem kekeluargaan.
Pengklonan juga membuatkan seorang wanita tidak memerlukan lelaki dan seorang isteri tidak memerlukan suami, kerana wujudnya perasaan dia boleh melahirkan anak tanpa perlu kepada perkahwinan dan pembentukan keluarga. Jika ini berlaku keluarga yang kan terbentuk pasti berbeza daripada keluarga yang telah wujud selama ini. Dengan itu akan lahirlah satu keadaan hidup masyarakat yang luar daripada fitrah manusia dan alam.
Bagi wanita yang tidak berkahwin, kebenaran penggunaan kaedah ini untuk membolehkan mereka mendapatkan anak juga tidak boleh dibenarkan. Ia akan menambahkan masalah ibu tunggal dan menidakkan hak seseorang anak untuk mendapatkan kasih sayang seorang ayah. Dan yang paling ditakuti, kaum lelaki tidak lagi diperlukan kerana pembiakan tidak lagi kepada sperma. Perhubungan seksual akan dijadikan bahan permainan hanya untuk memenuhi nafsu manusia.
Pengklonan manusia akan mengganggu sistem keturunan dan kesucian sistem kekeluargaan. Anak yang dilahirkan daripada kasih sayang ibu dan bapa akan terjaga urusan hidup dan tempat pergantungannya, sebaliknya anak yang dilahirkan daripada pengklonan boleh meruntuhkan sistem kekeluargaan.
Pengklonan juga membuatkan seorang wanita tidak memerlukan lelaki dan seorang isteri tidak memerlukan suami, kerana wujudnya perasaan dia boleh melahirkan anak tanpa perlu kepada perkahwinan dan pembentukan keluarga. Jika ini berlaku keluarga yang kan terbentuk pasti berbeza daripada keluarga yang telah wujud selama ini. Dengan itu akan lahirlah satu keadaan hidup masyarakat yang luar daripada fitrah manusia dan alam.
Bagi wanita yang tidak berkahwin, kebenaran penggunaan kaedah ini untuk membolehkan mereka mendapatkan anak juga tidak boleh dibenarkan. Ia akan menambahkan masalah ibu tunggal dan menidakkan hak seseorang anak untuk mendapatkan kasih sayang seorang ayah. Dan yang paling ditakuti, kaum lelaki tidak lagi diperlukan kerana pembiakan tidak lagi kepada sperma. Perhubungan seksual akan dijadikan bahan permainan hanya untuk memenuhi nafsu manusia.
Anak yang diklon bukanlah dilahirkan dari
perkahwinan yang sah. Ia tidak mempunyai bapa yang sepatutnya bertanggujawab
memberi nafkah kepada anak tersebut.
Dari segi perwalian nikah. Keadaan ini akan menjadi rumit ketika anak tersebut akan berkahwin. Siapakah yang sepatutnya menjadi wali nikahnya jika anak tersebut perempuan. Bagaimanapula hubungannya dengan kerabat yang lain seperti adik beradik, ipar dan sebagainya. Apakah batas pergaulan yang sepatutnya antara anak klon dengan bukan mahramnya.
Dari segi perwalian nikah. Keadaan ini akan menjadi rumit ketika anak tersebut akan berkahwin. Siapakah yang sepatutnya menjadi wali nikahnya jika anak tersebut perempuan. Bagaimanapula hubungannya dengan kerabat yang lain seperti adik beradik, ipar dan sebagainya. Apakah batas pergaulan yang sepatutnya antara anak klon dengan bukan mahramnya.
Dari segi nasab
anak klon juga akan menghadapi masalah yang sama. Anak klon tidak dapat diangkat
menjadikan anak sendiri.
Dari segi pusaka,
kerana anak pengklonan tidak ada hubungan darah dan kerabat yang sebenarnya
tidak berhak memdapat pusaka atau menjadi sebab untuk dia memperolehi warisan.
Tidak ada ukuran syarak yang boleh dibuat kepada anak klon bagi membolehkannya
memperolehi harta pusaka.
“Pengklonan manusia haram dan perlu
dihalang dgn apa cara sekalipun”
“Pengklonan
manusia menjadikan
manusia yang asalnya sebagai hamba
yang dimuliakan disisi Allah, terhina
apabila dijadikan objek penyelidikan
yang akan menimbulkan pelbagai
masalah sampingan”
–Majlis Fatwa al-Azhar



mantap siapa yg buat artikel ni
ReplyDelete